waarom heeft gekookte spaghetti meer kcal dan ongekookte spaghetti?

we moesten voor bio een project over voedingsmiddelen maken, maar bij spaghetti bleven we steken, want de tabel zei dat er in gekookte spaghetti meer kcal zit dan ongekookte spaghetti. onze leraar wist niet waarom, en wij ook niet want in water zit toch niks?? het enige wat ik kan bedenken is dat je lichaam dan zegmaar meer kan opnemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
17.4K
Poet
10 jaar geleden
Als het verschil hem zit in droge sprieten versus natte slierten uit de pan dan zou nat juist minder kcal moeten hebben per gewichtseenheid omdat het aandeel water veel groter is. Dat kan de verklaring dus niet zijn.
Poet
10 jaar geleden
http://www.calorietabel.nl/calorientabel.php?zoekterm=spaghetti
Poet
10 jaar geleden
Opvallend in die tabel is trouwens dat bij het koken het aandeel vet afneemt en het aandeel koolhydraat licht toeneemt (vergelijk de verhoudingen tussen nat en droog maar). Kennelijk gaat wat vet verloren bij het koken. Misschien dat dit effect een rol speelt, ook als in de fabriek gekookt wordt? Aan gekookte spaghetti wordt ook het eea aan conserveermiddel toegevoegd. Misschien zit het 'm daarin.
fremar
10 jaar geleden
welke tabel hebben ze dan op school gebruikt?

Antwoorden (3)

denk dat je daar op school wel een geheel verkeerde tabel gebruiken,want overal vind ik voor gekookte spaghetti duidelijk minder cal.:
als ik de verpakking van de spaghetti lees staat er per 100gr 359kcal
en als ik kijk op www.calorietabel.nl staat er voor spaghetti droog 371kcal en voor gekookte spaghetti 141kcal.
Zie ook tabel bij Poet.
fremar
10 jaar geleden
Daar zit geen verschil in. De spaghetti blijft hetzelfde. De energie gaat niet toenemen na het koken. Per 100 gram bevat gekookte spaghetti juist minder calorieen, omdat de slierten dan water bevatten. Het is een foute aanname. Tenzij met gekookte spaghetti bereide spaghetti wordt bedoeld, met daarin olie etc. etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is iemand die me steeds hardnekkig minnetjes geeft. Ik weet niet wie en ook niet waarom.
Er worden hier enkele halve waarheden verteld.
Het is zo dat gekookte spaghetti in eerste instantie dezelfde hoeveelheid calorieën in zich heeft.
Als je vertrekt van hetzelfde rauwe gewicht zit het verschil hem in het feit dat gekookte spaghetti meer calorieën oplevert dan ongekookte omdat het lichaam meer energie moet steken in het verteren van de ongekookte dan van de gekookte. Het water dat opgenomen wordt door de slierten kan je buiten beschouwing laten daar water 0,0 calorieën bevat. Het verschil zit hem dus in de verteerbaarheid van de pasta.
Als je vertrekt van 100 gram rauwe pasta tegen 100 gram gekookte is de energiewaarde van de ongekookte groter dan van de gekookte omdat hier meer water inzit dat geen energie oplevert..